Akty prawne, na podstawie których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze:
1. Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich ( tj. Dz.U.2024 poz.560);
2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
3. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.)
ROZDZIAŁ I - OBJAŚNIENIA TERMINÓW I POJĘĆ UŻYTYCH W STANDARDACH
§ 1
Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze;
2) jednostce – należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze;
3) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub na podstawie przepisów odrębnych, w tym stażystów, praktykantów i wolontariuszy, a także osoby współpracujące, zwane dalej również „personelem”;
4) partnerze współpracującym z jednostką – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze na mocy odrębnych przepisów;
5) małoletnim – należy przez to rozumieć, zgodnie z kodeksem cywilnym, osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia, korzystającą z usług lub obiektów Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze;
6) opiekunie małoletniego – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego;
7) przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
8) zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
9) danych osobowych małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację osoby małoletniej korzystającej z usług Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze;
10) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
11) krzywdzenie małoletniego - należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. To każde zamierzone lub niezamierzone działanie/zaniechanie jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój, w tym:
12) przemoc emocjonalna (psychiczna) wobec dziecka to przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a dorosłym, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: odrzucanie, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy dorosłym a dzieckiem, niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu,. Przejawami przemocy emocjonalnej może być zmuszanie dziecka do aktywności ponad jego możliwości fizyczne, uzależnianie wartości dziecka od wyników w sporcie, realizacja ambicji trenera lub opiekuna wbrew potrzebom dziecka.
13) przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania, bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową. Są to także kary fizyczne takie jak długotrwałe przebywanie w jednej pozycji, wykonywanie ćwiczeń nie wynikających z celu sportowego (w tym przekraczających możliwości dziecka), a stosowanych w celach dyscyplinujących.
14) przemoc rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying): występuje, gdy dziecko doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników, bezpośrednio lub z użyciem technologii komunikacyjnych, mediów społecznościowych. Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy SMS lub e-mail, wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę), wykorzystanie seksualne - dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności seksualnych przez rówieśnika, przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią
15) przemoc seksualna (wykorzystywanie seksualne dziecka) to angażowanie dziecka przez dorosłego/lub inne dziecko w aktywność seksualną, bez kontaktu fizycznego (np. ekshibicjonizm, wszelkie formy werbalnego molestowania np. prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku dziecka lub komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania dziecka, seksualizacja zabaw i wizerunku, skłanianie do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming - uwodzenie w Internecie w celu nawiązania kontaktu) lub z kontaktem fizycznym takim jak dotykanie, zmuszanie dziecka do dotykania ciała sprawcy w sposób seksualny czy stosunek seksualny. Każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem poniżej 15 r.ż jest przestępstwem. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek, niepełnosprawność, bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Wykorzystanie seksualne może przyjąć również formę wyzyskiwania seksualnego, czyli jakiegokolwiek faktycznego lub usiłowanego nadużycia pozycji podatności na zagrożenia, przewagi sił, lub zaufania, w celach seksualnych, w tym, ale nie wyłącznie, czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z seksualnego wykorzystywania innej osoby. Zagrożenie wyzyskiwaniem istnieje zarówno wobec dzieci jak i ich opiekunów, bliskich, tzw. przyjaciół rodziny.
16) zaniedbanie - jest wtedy, gdy nikt nie sprawia, by dziecko czuło się ważne, wyjątkowe i kochane, nie troszczy się o nie, ani go nie wspiera. Opiekun dziecka nie interesuje jego zdrowiem, odżywianiem, warunkami bytowymi. Zaniedbanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw przez rodziców, opiekunów, lub inne osoby zobowiązane do opieki, wychowania i ochrony dziecka. Obejmuje zarówno pojedyncze sytuacje, jak i utrwalony sposób funkcjonowania, w którym opiekun nie zapewnia odpowiednich warunków rozwoju fizycznego, poznawczego, społecznego, emocjonalnego i psychoseksualnego oraz dobrostanu dziecka. Może to dotyczyć takich sytuacji jak: brak bezpiecznego schronienia, opieki, odżywiania (kaloryczności i wartości posiłków adekwatnych do wysiłku fizycznego i potrzeb treningowych), ilości snu, czasu na regenerację po treningu lub przebytej kontuzji, zaniedbań sprzętowych (brak odpowiednich ubrań, butów, okularów sportowych etc.), podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej (w tym wykonywania badań sportowych), dostępu do edukacji, nieposyłanie do szkoły, niezabezpieczanie książek i pomocy szkolnych, ograniczanie kontaktów społecznych, brak dbałości o bezpieczeństwo fizyczne (np. sprawowanie opieki nad dzieckiem pod wpływem alkoholu).
ROZDZIAŁ II - ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIM A PERSONELEM MIEJSKIEGO OŚRODKA SPORTU I REKREACJI W ZIELONJ GÓRZE
§ 2
1. Osobą odpowiedzialną za politykę ochrony małoletnich w jednostce jest Dyrektor, który za pośrednictwem Kierowników Działów sprawuje nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów, ich uaktualnianiem i udostępnianiem.
2. Dyrektor za pośrednictwem Kierowników Działów lub bezpośrednich przełożonych pracowników zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika podpisane oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich, obowiązującymi w jednostce.
Wzór oświadczenia pracownika został określony w załączniku nr 1 do niniejszej procedury.
3. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu:
1) Dyrektor przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
2) Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
3) jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
4) od kandydata do pracy pobiera się oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej. Wzór oświadczenia o niekaralności stanowi załącznik 2 do niniejszych Standardów;
5) jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
6) pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
§ 3
1. Zasady bezpiecznych relacji pracowników w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze z małoletnimi:
1) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownik traktuje wszystkich z szacunkiem oraz uwzględnia ich godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletnich w jakiejkolwiek formie;
2) zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy;
3) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
2. Pracownik zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie jest odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych osób.
3. Pracownik w kontakcie z małoletnimi:
1) wysłuchuje małoletnich i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
2) nie zawstydza, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
3) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
4) nie dotyka małoletniego w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany, chyba, że zagrożone jest bezpieczeństwo małoletniego lub innych uczestników;
5) nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
4. Decyzje dotyczące małoletniego powinny brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych podopiecznych.
5. Małoletni ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione.
§ 4
1. Nie wolno zapraszać małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z małoletnim lub też z jego opiekunem powinny odbywać się na terenie jednostki.
2. Zabronione jest utrzymywanie kontaktów towarzyskich z małoletnimi uczęszczającymi na zajęcia prowadzone przez jednostkę za pośrednictwem sieci komputerowych, aplikacji, mediów społecznościowych
3. Dopuszczalną formą komunikacji z małoletnim i ich rodzicami lub opiekunami są kanały służbowe:
1) służbowy telefon;
2) służbowy e-mail;
Z kanałów tych nie należy korzystać poza godzinami pracy.
ROZDZIAŁ III - ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO
§ 5
1. Personel zobowiązany jest posiadać wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracać uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
2. Jednostka zobowiązana jest monitorować, edukować i angażować swój personel w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci w miarę posiadanych środków i możliwości organizacyjnych.
3. Personel otrzymując materiały edukacyjne jest zobowiązany do zapoznania się z nimi. Osobami odpowiedzialnymi za zapoznanie pracowników z materiałami są Kierownicy Działów.
ROZDZIAŁ IV - ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO
§ 6
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, każdy pracownik zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Dyrektora lub Kierownika Działu lub bezpośredniego przełożonego. Kierownicy Działów lub przełożeni pracowników przekazują informację wyznaczonemu pracownikowi zobowiązanemu do sporządzenia notatki służbowej – KARTA INTERWENCJI, której wzór stanowi załącznik nr 3.
2. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w jednostce (np. na treningach, półkoloniach, wydarzeniach sportowych) personel reaguje i podejmuje czynności, które będą prowadziły do zapewnienia bezpieczeństwa krzywdzonemu małoletniemu. O zdarzeniu powiadamiany jest Dyrektor lub Kierownik Działu, który wyznacza dalsze działania.
3. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę bliską/opiekuna prawnego personel reaguje i podejmuje czynności, które będą prowadziły do zapewnienia bezpieczeństwa krzywdzonemu małoletniemu. O zdarzeniu powiadamiany jest Dyrektor lub osoba zastępująca, który wyznacza dalsze działania, jeżeli zachodzi potrzeba wzywa policję.
4. Zgłoszenia można dokonać osobiście, telefonicznie, bądź pisemnie wysyłając e-mail na adres ochronamaloletnich@mosir.zgora.pl bądź list na adres: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Sulechowska 41, 65-022 Zielona Góra
5. Każde zgłoszenie, zarówno w formie ustnej jak i pisemnej traktowane jest z należytą powagą i sprawdzane. Personel jednostki biorący udział w interwencji ma obowiązek zachowania tajemnicy informacji związanych z wyjaśnianą sytuacją.
6. Każde podjęcie interwencji rozpoczyna się od poinformowania opiekuna dziecka (o ile jest to możliwe) o podejrzeniu jego krzywdzenia, jeśli nie zagraża to dobru dziecka.
7. W przypadku powzięcia informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez personel jednostki należy niezwłocznie zgłosić zaistniałą sytuację Dyrektorowi lub Kierownikowi Działu w celu podjęcia kroków mających na celu ocenę sytuacji.
8. Dyrektor lub Kierownik wzywa pracownika jednostki, w stosunku do którego kierowane są podejrzenia i informuje go o otrzymanym zgłoszeniu, następnie w obecności osoby odpowiedzialnej za Standardy bądź innej osoby wskazanej przez Dyrektora przeprowadza rozmowę wyjaśniającą w celu oceny okoliczności zdarzenia z jednoczesnym spisaniem ustaleń z przeprowadzonej rozmowy. Ustalenia spisane zostają w oświadczeniu wyjaśniającym, którego wzór stanowi załącznik nr 6
9. W zależności od ustaleń poczynionych w trakcie rozmowy, o której mowa jest powyżej przeprowadzona zostaje również rozmowa z dzieckiem i jego opiekunem w bezpiecznej dla niego przestrzeni. Wszystkie czynności dokumentowane są w formie pisemnej.
10. W przypadku powzięcia informacji, że pracownik jednostki dopuszcza się przestępstwa lub wykroczenia na szkodę dziecka, Dyrektor lub Kierownik ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o powyższym Policji. Obowiązek ten ma charakter prawny i wynika z art. 304 Kodeksu postępowania karnego.
11. O zawiadomieniu niezwłocznie powiadamiani są opiekunowie dziecka.
12. Dyrektor wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego opracowuje plan działań, celem zmiany niepożądanych zachowań. W porozumieniu z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu opracowuje się plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
§ 7
1. Opiekunowie są poinformowani o obowiązku jednostki do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja, ośrodek pomocy społecznej w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
2. Po poinformowaniu opiekunów – zgodnie z punktem poprzedzającym – Dyrektor placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji.
3. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
4. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.
§ 8
1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.
2. Kartę przechowuje Dyrektor zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami dotyczącymi przechowywania i archiwizowania dokumentów.
ROZDZIAŁ V - ZASADY OCHRONY WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO
§ 9
1. Jednostka zapewnia standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Polityką ochrony danych osobowych.
2. Jednostka uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka kierując się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
3. Utrwalanie, przetwarzanie, używanie, publikowanie wizerunku dziecka znajdującego się na zdjęciu, nagraniu bądź na jakimkolwiek nośniku jest dopuszczalne wyłącznie w celu wskazania sukcesów dziecka, dokumentowania działań lub funkcjonowania Ośrodka (na przykład na turniejach, rozgrywkach, treningach), przy zachowaniu bezpieczeństwa dzieci.
4. W każdym wypadku należy kierować się dobrem i godnością dziecka. Materiał zawierający wizerunek dziecka nie może być uwłaczający lub obrażający je, pokazywać sytuacji, które bez kontekstu wydają się ośmieszające, niewłaściwe, pokazywać przekroczeń strefy intymnej i nagości, utrwalać stereotypów. W celu ochrony dziecka przed działaniami naruszającymi jego dobro, w trakcie rejestracji:
1) dziecko na nagraniu nie może być poniżane, ośmieszane, ani ukazywać go w negatywnym kontekście
2) zdjęcia/nagrania dziecka powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dziecko i w miarę możliwości przedstawiać dziecko w grupie, nie pojedynczo
5. Zabronione jest ujawnianie w trakcie rejestracji jakichkolwiek informacji dotyczących dziecka, w tym jego stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka.
6. Wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego utrwalania i rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać Dyrektorowi lub pracownikowi zapewniającemu bezpieczeństwo – ratownicy, pracownicy administracji.
§ 10
1. Upublicznienie przez pracownika wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna.
2. Przed utrwaleniem wizerunku należy małoletniego oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.mosir.zgora.pl) w celach promocyjnych.
3. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Ośrodka bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
4. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
5. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana w rozumieniu art. 81 ust 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych.
6. Szczegółowe zasady rozpowszechniania wizerunku w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze zostały uregulowane w Regulaminie rozpowszechniania wizerunku w MOSiR w Zielonej Górze.
ROZDZIAŁ VI - ZASADY DOSTĘPU DO INTERNETU I KORZYSTANIA Z TELEFONU KOMÓRKOWEGO NA TERENIE JEDNOSTKI
§11
1. Małoletni nie mają dostępu do infrastruktury sieciowej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze.
2. Sieć jest zabezpieczona hasłem.
3. Na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu w Miejskim Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze jest zainstalowane i systematycznie aktualizowane oprogramowanie antywirusowe – zgodnie z polityką ochrony danych.
4. Pracownicy posiadają indywidualny login i hasło umożliwiający korzystanie z komputera na terenie jednostki. Pracownicy zachowują login i hasło w tajemnicy.
§12
1. Małoletni mają prawo korzystać na terenie jednostki ze swojego telefonu komórkowego zgodnie z zasadami prowadzonych zajęć.
2. Małoletni przynoszą własne telefony komórkowe za zgodą rodzica/opiekuna prawnego na własną odpowiedzialność.
3. W przypadku naruszenia przez małoletniego zasad używania telefonów komórkowych na terenie jednostki, pracownik bezzwłocznie informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów prawnych małoletniego i wspólnie z rodzicami/opiekunami prawnymi ustala plan dalszego postępowania.
4. W przypadku uczestnictwa w zajęciach, imprezach otwartych małoletni stosują się do zapisów regulaminów określających zasady zachowania na zajęciach lub imprezie.
ROZDZIAŁ VII - ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
§13
1. Procedura aktualizowania Standardów odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
2. Dyrektor wyznacza pracownika odpowiedzialnego za Standardy Ochrony Małoletnich i wyznacza termin wykonania przeglądu i aktualizacji Standardów.
3. Osoba wyznaczona przez Dyrektora monitoruje realizację Standardów, koordynuje zmiany w Standardach i przedkłada wnioski, projekty zmian.
4. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardów zobowiązana jest do oceny obowiązujących zapisów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb jednostki, zapewniając ich zgodność z przepisami prawa. Proces oceny funkcjonowania Standardów dokumentowany jest i przedkładany Dyrektorowi.
ROZDZIAŁ VIII - ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
§14
1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze ogólnodostępnym dla personelu jednostki, małoletnich oraz ich opiekunów.
2. Jednostka przygotowując regulaminy imprez, zajęć uwzględnia zasady określone w Standardach.
3. Dla małoletniego przygotowuje się wersję skróconą – uproszczoną, która stanowi załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
ROZDZIAŁ IX - OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJA DOT. PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
§15
1. Dostęp do danych gromadzonych w związku realizacją postanowień „Standardu Ochrony Małoletnich” wymaga uprzedniego pisemnego upoważnienia do przetwarzania danych.
2. Dane gromadzone na podstawie ,,Standardu Ochrony Małoletnich” należy traktować jak dane szczególnie wrażliwe, które wymagają zastosowania szczególnej ochrony, gdyż kontekst ich przetwarzania może powodować poważne ryzyko dla podstawowych praw i wolności.
3. Dostęp do:
1) załącznika nr 3 Karty interwencji,
2) załącznika nr 4 Rejestru ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletnich,
3) załącznika nr 6 Oświadczenie wyjaśniające,
powinien być ograniczony wyłącznie do osób upoważnionych, które ze względu na pełnione obowiązki muszą posiadać dostęp do pojedynczego dokumentu bądź części dokumentów.
4. Wyjątek stanowią ,,Oświadczenia o znajomości i przestrzeganiu zasad zawartych w standardzie ochrony małoletnich w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze’’, które należy traktować jak dane zwykłe.
5. Mając na uwadze konieczność zapewnienia szczególnej ochrony dokumentacja zawierająca:
1) dane osobowe zawarte w oświadczeniach i Rejestrach dot. kandydata do pracy i personelu, o których mowa w § 2,
2) dane osobowe dot. osoby krzywdzonej bądź podejrzanej o to, iż jest krzywdzona,
3) dane osobowe dot. krzywdzącego bądź osoby podejrzanej o krzywdzenie,
4) inne dane osobowe gromadzone w związku z zgłoszeniem dot. krzywdzeniem małoletnich, wymaga przechowywania pod kluczem, w miejscu dostępnym wyłącznie dla osoby/osób upoważnionych.
6. Pliki zawierające dane osób wymienionych w ust.2, muszą być zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych.
7. Podczas przesyłania wiadomości mailowych, między upoważnionymi pracownikami MOSiR, zawierających dane osób wymienionych w ust.2, wymagane jest dodatkowe zabezpieczenie danych w postaci szyfrowania maili bądź zabezpieczenia pliku hasłem. Hasło zawsze musi zostać przekazane inną drogą.
8. Administratorem danych osobowych gromadzonych w zakresie prowadzonych działań, w związku z stosowaniem „Standardu Ochrony Małoletnich” jest Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji z siedzibą przy ul. Sulechowskiej 41, 65-022 Zielona Góra, e-mail mosir@mosir.zgora.pl.
9. W sprawach związanych z ochroną danych osobowych należy kontaktować się z Inspektorem ochrony danych (IOD) pod adresem e-mail: rodo@mosir.zgora.pl, bądź kierując korespondencję na adres: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Sulechowska 41, 65-022 Zielona Góra z dopiskiem Inspektor ochrony danych.
10. Celem przetwarzania danych osobowych, w związku z stosowaniem ,,Standardu Ochrony Małoletnich’’ jest ochrona przed przestępczością na tle seksualnym i ochrona małoletnich, poprzez wdrożenie, wymaganych przepisami prawa, środków ochrony polegających w szczególności na:
1) Zapewnieniu zasad bezpiecznej rekrutacji i zatrudnienia personelu, poprzez:
a) weryfikację obecności w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;
b) weryfikację informacji z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
c) gromadzenie oświadczeń o krajach zamieszkania;
d) gromadzenie informacji z rejestru karnego obcego państwa, w przypadku posiadania obywatelstwa innego niż polskie bądź oświadczeń o niekaralności, w przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja nie przewiduje wydawania takiej informacji;
e) dokumentowanie zapoznania się z wymaganiami „Standardu Ochrony Małoletnich”;
f) przechowywanie informacji, o których mowa powyżej; na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych zwanego z dnia 27 kwietnia 2016 roku dalej zwanego RODO (niezbędność do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z Ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, dalej zwana ,,Ustawą’’); 2) Obsłudze zawiadomień dot. podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz podejmowaniu interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego, a także dokumentowanie tego faktu - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. b RODO (niezbędność do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z Ustawy).
11. Dane osobowe mogą być udostępniane następującym odbiorcom bądź kategoriom odbiorców, w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego:
1) podmiotom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji);
2) opiekunom prawnym;
3) obsłudze prawnej;
4) podmiotom wspierającym Administratora w prowadzonej działalności, jeśli taki dostęp będzie niezbędny (np. inspektorowi ochrony danych).
12. Utrwalone dane gromadzone w związku z udokumentowaniem przez MOSiR, wymagań względem personelu MOSiR, mogą zostać udostępnione:
1) podmiotom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa (Inspekcji Pracy, prokuraturze/policji, sądowi rodzinnemu);
2) obsłudze prawnej;
3) podmiotom wspierającym Administratora w prowadzonej działalności, jeśli taki dostęp będzie niezbędny (np. inspektorowi ochrony danych).
13. Okres przechowywania Pani/a danych przez Administratora zależy od celu przetwarzania.
1) Na potrzeby rekrutacji dane kandydatów do pracy będą przetwarzane:
a) W sytuacji gdy kandydat nie wyraził zgody na przetwarzanie danych na potrzeby przyszłych rekrutacji i nie został zatrudniony, do czasu wycofania zgody bądź do czasu zakończenia rekrutacji;
b) w sytuacji gdy kandydat wyraził zgodę na przetwarzanie danych na potrzeby przyszłych rekrutacji i nie został zatrudniony, do czasu wycofania tej zgody bądź do czasu wygaśnięcia celu ich przetwarzania.
2) W przypadku pracownika MOSiR oświadczenia i informacje z Rejestrów, o których mowa w ust. 3 pkt 1, będą przetwarzane przez cały okres zatrudnienia bądź współpracy, a po tym czasie przez okres 10 lat.
3) Dane zawarte w kartach interwencji oraz w rejestrze zgłoszeń, będą przechowywane przez okres 3 lat.
4) Okres przetwarzania danych może być dodatkowo przedłużony w przypadku, gdy przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami, a po tym czasie jedynie w przypadku i w zakresie, wynikającym z przepisów prawa.
5) Jeśli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, dane przetwarzane są do czasu jej wycofania, bądź do wygaśnięcia celu dla którego została zebrana zgoda.
14. Każda osoba, z wyjątkami zastrzeżonymi przepisami prawa, posiada prawo do:
1) żądania od Administratora dostępu do danych osobowych (art. 15 RODO);
2) sprostowania danych (poprawiania) w przypadku gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne (art. 16 RODO);
3) do żądania usunięcia danych osobowych tzw. „prawo do bycia zapominanym” (art. 17 RODO);
4) żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18 RODO);
5) przenoszenia danych (art. 20 RODO);
6) wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania swoich danych, w szczególności w przypadku gdy administrator przetwarza Pani/a dane na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu – art. 6 lit. f RODO (na zasadach określonych w art. 21 RODO);
7) w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych, posiada Pan/i prawo do jej wycofania. Skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
Pamiętaj, iż nie zawsze będą przysługiwać Ci wszystkie wskazane powyżej uprawnienia. Z wskazanych uprawnień można skorzystać pisząc na adres Administratora z dopiskiem ,,Inspektor ochrony danych’’ lub drogą elektroniczną kierując korespondencję na adres rodo@mosir.zgora.pl.
15. Posiada Pan/i prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
16. Podanie danych osobowych zawartych w oświadczeniach i informacjach, wskazanych w ust. 3 pkt 1 niniejszego paragrafu, przez kandydatów do pracy oraz pracowników MOSiR, jest obowiązkowe w przypadku gdy prowadzą bądź będą prowadzić działania związane z uprawianiem sportu, wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem lub realizacją, innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad małoletnimi.
17. Zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia dziecka, przez pracowników jest obowiązkowe, co wynika z „Standardu Ochrony Małoletnich”.
18. Jeśli dane osobowe nie zostały przekazane Administratorowi bezpośrednio przez Panią/a, Administrator mógł pozyskać je z:
- ogólnokrajowych Rejestrów,
- od osób zgłaszających zdarzenie dot. krzywdzenia małoletniego.
ROZDZIAŁ X - ZAPISY KOŃCOWE
§16
1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Standardy dostępne są na stronie internetowej: mosir.zgora.pl oraz dostępne są w wersji papierowej w sekretariacie jednostki.
3. W wersji skróconej Standardy Ochrony Małoletnich wywieszone są w gablocie Centrum Rekreacyjno-Sportowego oraz w obiektach: H2Ochla, hali akrobatyczno-sportowej, hali koszykarskiej, w kompleksie sportowym przy ul. Wyspiańskiego, w hali lekkoatletycznej i tenisowej oraz w kompleksie sportowym „Orlik”.
1. Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich ( tj. Dz.U.2024 poz.560);
2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
3. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.)
ROZDZIAŁ I - OBJAŚNIENIA TERMINÓW I POJĘĆ UŻYTYCH W STANDARDACH
§ 1
Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze;
2) jednostce – należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze;
3) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub na podstawie przepisów odrębnych, w tym stażystów, praktykantów i wolontariuszy, a także osoby współpracujące, zwane dalej również „personelem”;
4) partnerze współpracującym z jednostką – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze na mocy odrębnych przepisów;
5) małoletnim – należy przez to rozumieć, zgodnie z kodeksem cywilnym, osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia, korzystającą z usług lub obiektów Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze;
6) opiekunie małoletniego – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego;
7) przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
8) zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
9) danych osobowych małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację osoby małoletniej korzystającej z usług Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze;
10) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
11) krzywdzenie małoletniego - należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. To każde zamierzone lub niezamierzone działanie/zaniechanie jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój, w tym:
12) przemoc emocjonalna (psychiczna) wobec dziecka to przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a dorosłym, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: odrzucanie, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy dorosłym a dzieckiem, niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu,. Przejawami przemocy emocjonalnej może być zmuszanie dziecka do aktywności ponad jego możliwości fizyczne, uzależnianie wartości dziecka od wyników w sporcie, realizacja ambicji trenera lub opiekuna wbrew potrzebom dziecka.
13) przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania, bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową. Są to także kary fizyczne takie jak długotrwałe przebywanie w jednej pozycji, wykonywanie ćwiczeń nie wynikających z celu sportowego (w tym przekraczających możliwości dziecka), a stosowanych w celach dyscyplinujących.
14) przemoc rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying): występuje, gdy dziecko doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników, bezpośrednio lub z użyciem technologii komunikacyjnych, mediów społecznościowych. Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy SMS lub e-mail, wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w Internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę), wykorzystanie seksualne - dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności seksualnych przez rówieśnika, przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią
15) przemoc seksualna (wykorzystywanie seksualne dziecka) to angażowanie dziecka przez dorosłego/lub inne dziecko w aktywność seksualną, bez kontaktu fizycznego (np. ekshibicjonizm, wszelkie formy werbalnego molestowania np. prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku dziecka lub komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania dziecka, seksualizacja zabaw i wizerunku, skłanianie do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming - uwodzenie w Internecie w celu nawiązania kontaktu) lub z kontaktem fizycznym takim jak dotykanie, zmuszanie dziecka do dotykania ciała sprawcy w sposób seksualny czy stosunek seksualny. Każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem poniżej 15 r.ż jest przestępstwem. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek, niepełnosprawność, bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Wykorzystanie seksualne może przyjąć również formę wyzyskiwania seksualnego, czyli jakiegokolwiek faktycznego lub usiłowanego nadużycia pozycji podatności na zagrożenia, przewagi sił, lub zaufania, w celach seksualnych, w tym, ale nie wyłącznie, czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z seksualnego wykorzystywania innej osoby. Zagrożenie wyzyskiwaniem istnieje zarówno wobec dzieci jak i ich opiekunów, bliskich, tzw. przyjaciół rodziny.
16) zaniedbanie - jest wtedy, gdy nikt nie sprawia, by dziecko czuło się ważne, wyjątkowe i kochane, nie troszczy się o nie, ani go nie wspiera. Opiekun dziecka nie interesuje jego zdrowiem, odżywianiem, warunkami bytowymi. Zaniedbanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw przez rodziców, opiekunów, lub inne osoby zobowiązane do opieki, wychowania i ochrony dziecka. Obejmuje zarówno pojedyncze sytuacje, jak i utrwalony sposób funkcjonowania, w którym opiekun nie zapewnia odpowiednich warunków rozwoju fizycznego, poznawczego, społecznego, emocjonalnego i psychoseksualnego oraz dobrostanu dziecka. Może to dotyczyć takich sytuacji jak: brak bezpiecznego schronienia, opieki, odżywiania (kaloryczności i wartości posiłków adekwatnych do wysiłku fizycznego i potrzeb treningowych), ilości snu, czasu na regenerację po treningu lub przebytej kontuzji, zaniedbań sprzętowych (brak odpowiednich ubrań, butów, okularów sportowych etc.), podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej (w tym wykonywania badań sportowych), dostępu do edukacji, nieposyłanie do szkoły, niezabezpieczanie książek i pomocy szkolnych, ograniczanie kontaktów społecznych, brak dbałości o bezpieczeństwo fizyczne (np. sprawowanie opieki nad dzieckiem pod wpływem alkoholu).
ROZDZIAŁ II - ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIM A PERSONELEM MIEJSKIEGO OŚRODKA SPORTU I REKREACJI W ZIELONJ GÓRZE
§ 2
1. Osobą odpowiedzialną za politykę ochrony małoletnich w jednostce jest Dyrektor, który za pośrednictwem Kierowników Działów sprawuje nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów, ich uaktualnianiem i udostępnianiem.
2. Dyrektor za pośrednictwem Kierowników Działów lub bezpośrednich przełożonych pracowników zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika podpisane oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich, obowiązującymi w jednostce.
Wzór oświadczenia pracownika został określony w załączniku nr 1 do niniejszej procedury.
3. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu:
1) Dyrektor przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
2) Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
3) jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
4) od kandydata do pracy pobiera się oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej. Wzór oświadczenia o niekaralności stanowi załącznik 2 do niniejszych Standardów;
5) jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
6) pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
§ 3
1. Zasady bezpiecznych relacji pracowników w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze z małoletnimi:
1) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownik traktuje wszystkich z szacunkiem oraz uwzględnia ich godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletnich w jakiejkolwiek formie;
2) zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy;
3) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
2. Pracownik zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie jest odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych osób.
3. Pracownik w kontakcie z małoletnimi:
1) wysłuchuje małoletnich i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
2) nie zawstydza, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
3) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
4) nie dotyka małoletniego w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany, chyba, że zagrożone jest bezpieczeństwo małoletniego lub innych uczestników;
5) nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
4. Decyzje dotyczące małoletniego powinny brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych podopiecznych.
5. Małoletni ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione.
§ 4
1. Nie wolno zapraszać małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z małoletnim lub też z jego opiekunem powinny odbywać się na terenie jednostki.
2. Zabronione jest utrzymywanie kontaktów towarzyskich z małoletnimi uczęszczającymi na zajęcia prowadzone przez jednostkę za pośrednictwem sieci komputerowych, aplikacji, mediów społecznościowych
3. Dopuszczalną formą komunikacji z małoletnim i ich rodzicami lub opiekunami są kanały służbowe:
1) służbowy telefon;
2) służbowy e-mail;
Z kanałów tych nie należy korzystać poza godzinami pracy.
ROZDZIAŁ III - ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO
§ 5
1. Personel zobowiązany jest posiadać wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracać uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
2. Jednostka zobowiązana jest monitorować, edukować i angażować swój personel w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci w miarę posiadanych środków i możliwości organizacyjnych.
3. Personel otrzymując materiały edukacyjne jest zobowiązany do zapoznania się z nimi. Osobami odpowiedzialnymi za zapoznanie pracowników z materiałami są Kierownicy Działów.
ROZDZIAŁ IV - ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO
§ 6
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, każdy pracownik zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia Dyrektora lub Kierownika Działu lub bezpośredniego przełożonego. Kierownicy Działów lub przełożeni pracowników przekazują informację wyznaczonemu pracownikowi zobowiązanemu do sporządzenia notatki służbowej – KARTA INTERWENCJI, której wzór stanowi załącznik nr 3.
2. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w jednostce (np. na treningach, półkoloniach, wydarzeniach sportowych) personel reaguje i podejmuje czynności, które będą prowadziły do zapewnienia bezpieczeństwa krzywdzonemu małoletniemu. O zdarzeniu powiadamiany jest Dyrektor lub Kierownik Działu, który wyznacza dalsze działania.
3. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę bliską/opiekuna prawnego personel reaguje i podejmuje czynności, które będą prowadziły do zapewnienia bezpieczeństwa krzywdzonemu małoletniemu. O zdarzeniu powiadamiany jest Dyrektor lub osoba zastępująca, który wyznacza dalsze działania, jeżeli zachodzi potrzeba wzywa policję.
4. Zgłoszenia można dokonać osobiście, telefonicznie, bądź pisemnie wysyłając e-mail na adres ochronamaloletnich@mosir.zgora.pl bądź list na adres: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Sulechowska 41, 65-022 Zielona Góra
5. Każde zgłoszenie, zarówno w formie ustnej jak i pisemnej traktowane jest z należytą powagą i sprawdzane. Personel jednostki biorący udział w interwencji ma obowiązek zachowania tajemnicy informacji związanych z wyjaśnianą sytuacją.
6. Każde podjęcie interwencji rozpoczyna się od poinformowania opiekuna dziecka (o ile jest to możliwe) o podejrzeniu jego krzywdzenia, jeśli nie zagraża to dobru dziecka.
7. W przypadku powzięcia informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez personel jednostki należy niezwłocznie zgłosić zaistniałą sytuację Dyrektorowi lub Kierownikowi Działu w celu podjęcia kroków mających na celu ocenę sytuacji.
8. Dyrektor lub Kierownik wzywa pracownika jednostki, w stosunku do którego kierowane są podejrzenia i informuje go o otrzymanym zgłoszeniu, następnie w obecności osoby odpowiedzialnej za Standardy bądź innej osoby wskazanej przez Dyrektora przeprowadza rozmowę wyjaśniającą w celu oceny okoliczności zdarzenia z jednoczesnym spisaniem ustaleń z przeprowadzonej rozmowy. Ustalenia spisane zostają w oświadczeniu wyjaśniającym, którego wzór stanowi załącznik nr 6
9. W zależności od ustaleń poczynionych w trakcie rozmowy, o której mowa jest powyżej przeprowadzona zostaje również rozmowa z dzieckiem i jego opiekunem w bezpiecznej dla niego przestrzeni. Wszystkie czynności dokumentowane są w formie pisemnej.
10. W przypadku powzięcia informacji, że pracownik jednostki dopuszcza się przestępstwa lub wykroczenia na szkodę dziecka, Dyrektor lub Kierownik ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o powyższym Policji. Obowiązek ten ma charakter prawny i wynika z art. 304 Kodeksu postępowania karnego.
11. O zawiadomieniu niezwłocznie powiadamiani są opiekunowie dziecka.
12. Dyrektor wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego opracowuje plan działań, celem zmiany niepożądanych zachowań. W porozumieniu z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu opracowuje się plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
§ 7
1. Opiekunowie są poinformowani o obowiązku jednostki do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja, ośrodek pomocy społecznej w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
2. Po poinformowaniu opiekunów – zgodnie z punktem poprzedzającym – Dyrektor placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji.
3. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
4. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.
§ 8
1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.
2. Kartę przechowuje Dyrektor zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami dotyczącymi przechowywania i archiwizowania dokumentów.
ROZDZIAŁ V - ZASADY OCHRONY WIZERUNKU MAŁOLETNIEGO
§ 9
1. Jednostka zapewnia standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Polityką ochrony danych osobowych.
2. Jednostka uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka kierując się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
3. Utrwalanie, przetwarzanie, używanie, publikowanie wizerunku dziecka znajdującego się na zdjęciu, nagraniu bądź na jakimkolwiek nośniku jest dopuszczalne wyłącznie w celu wskazania sukcesów dziecka, dokumentowania działań lub funkcjonowania Ośrodka (na przykład na turniejach, rozgrywkach, treningach), przy zachowaniu bezpieczeństwa dzieci.
4. W każdym wypadku należy kierować się dobrem i godnością dziecka. Materiał zawierający wizerunek dziecka nie może być uwłaczający lub obrażający je, pokazywać sytuacji, które bez kontekstu wydają się ośmieszające, niewłaściwe, pokazywać przekroczeń strefy intymnej i nagości, utrwalać stereotypów. W celu ochrony dziecka przed działaniami naruszającymi jego dobro, w trakcie rejestracji:
1) dziecko na nagraniu nie może być poniżane, ośmieszane, ani ukazywać go w negatywnym kontekście
2) zdjęcia/nagrania dziecka powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dziecko i w miarę możliwości przedstawiać dziecko w grupie, nie pojedynczo
5. Zabronione jest ujawnianie w trakcie rejestracji jakichkolwiek informacji dotyczących dziecka, w tym jego stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka.
6. Wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego utrwalania i rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać Dyrektorowi lub pracownikowi zapewniającemu bezpieczeństwo – ratownicy, pracownicy administracji.
§ 10
1. Upublicznienie przez pracownika wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna.
2. Przed utrwaleniem wizerunku należy małoletniego oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.mosir.zgora.pl) w celach promocyjnych.
3. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Ośrodka bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
4. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
5. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana w rozumieniu art. 81 ust 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych.
6. Szczegółowe zasady rozpowszechniania wizerunku w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze zostały uregulowane w Regulaminie rozpowszechniania wizerunku w MOSiR w Zielonej Górze.
ROZDZIAŁ VI - ZASADY DOSTĘPU DO INTERNETU I KORZYSTANIA Z TELEFONU KOMÓRKOWEGO NA TERENIE JEDNOSTKI
§11
1. Małoletni nie mają dostępu do infrastruktury sieciowej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze.
2. Sieć jest zabezpieczona hasłem.
3. Na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu w Miejskim Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze jest zainstalowane i systematycznie aktualizowane oprogramowanie antywirusowe – zgodnie z polityką ochrony danych.
4. Pracownicy posiadają indywidualny login i hasło umożliwiający korzystanie z komputera na terenie jednostki. Pracownicy zachowują login i hasło w tajemnicy.
§12
1. Małoletni mają prawo korzystać na terenie jednostki ze swojego telefonu komórkowego zgodnie z zasadami prowadzonych zajęć.
2. Małoletni przynoszą własne telefony komórkowe za zgodą rodzica/opiekuna prawnego na własną odpowiedzialność.
3. W przypadku naruszenia przez małoletniego zasad używania telefonów komórkowych na terenie jednostki, pracownik bezzwłocznie informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów prawnych małoletniego i wspólnie z rodzicami/opiekunami prawnymi ustala plan dalszego postępowania.
4. W przypadku uczestnictwa w zajęciach, imprezach otwartych małoletni stosują się do zapisów regulaminów określających zasady zachowania na zajęciach lub imprezie.
ROZDZIAŁ VII - ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
§13
1. Procedura aktualizowania Standardów odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
2. Dyrektor wyznacza pracownika odpowiedzialnego za Standardy Ochrony Małoletnich i wyznacza termin wykonania przeglądu i aktualizacji Standardów.
3. Osoba wyznaczona przez Dyrektora monitoruje realizację Standardów, koordynuje zmiany w Standardach i przedkłada wnioski, projekty zmian.
4. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardów zobowiązana jest do oceny obowiązujących zapisów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb jednostki, zapewniając ich zgodność z przepisami prawa. Proces oceny funkcjonowania Standardów dokumentowany jest i przedkładany Dyrektorowi.
ROZDZIAŁ VIII - ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
§14
1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze ogólnodostępnym dla personelu jednostki, małoletnich oraz ich opiekunów.
2. Jednostka przygotowując regulaminy imprez, zajęć uwzględnia zasady określone w Standardach.
3. Dla małoletniego przygotowuje się wersję skróconą – uproszczoną, która stanowi załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
ROZDZIAŁ IX - OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJA DOT. PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
§15
1. Dostęp do danych gromadzonych w związku realizacją postanowień „Standardu Ochrony Małoletnich” wymaga uprzedniego pisemnego upoważnienia do przetwarzania danych.
2. Dane gromadzone na podstawie ,,Standardu Ochrony Małoletnich” należy traktować jak dane szczególnie wrażliwe, które wymagają zastosowania szczególnej ochrony, gdyż kontekst ich przetwarzania może powodować poważne ryzyko dla podstawowych praw i wolności.
3. Dostęp do:
1) załącznika nr 3 Karty interwencji,
2) załącznika nr 4 Rejestru ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletnich,
3) załącznika nr 6 Oświadczenie wyjaśniające,
powinien być ograniczony wyłącznie do osób upoważnionych, które ze względu na pełnione obowiązki muszą posiadać dostęp do pojedynczego dokumentu bądź części dokumentów.
4. Wyjątek stanowią ,,Oświadczenia o znajomości i przestrzeganiu zasad zawartych w standardzie ochrony małoletnich w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Zielonej Górze’’, które należy traktować jak dane zwykłe.
5. Mając na uwadze konieczność zapewnienia szczególnej ochrony dokumentacja zawierająca:
1) dane osobowe zawarte w oświadczeniach i Rejestrach dot. kandydata do pracy i personelu, o których mowa w § 2,
2) dane osobowe dot. osoby krzywdzonej bądź podejrzanej o to, iż jest krzywdzona,
3) dane osobowe dot. krzywdzącego bądź osoby podejrzanej o krzywdzenie,
4) inne dane osobowe gromadzone w związku z zgłoszeniem dot. krzywdzeniem małoletnich, wymaga przechowywania pod kluczem, w miejscu dostępnym wyłącznie dla osoby/osób upoważnionych.
6. Pliki zawierające dane osób wymienionych w ust.2, muszą być zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych.
7. Podczas przesyłania wiadomości mailowych, między upoważnionymi pracownikami MOSiR, zawierających dane osób wymienionych w ust.2, wymagane jest dodatkowe zabezpieczenie danych w postaci szyfrowania maili bądź zabezpieczenia pliku hasłem. Hasło zawsze musi zostać przekazane inną drogą.
8. Administratorem danych osobowych gromadzonych w zakresie prowadzonych działań, w związku z stosowaniem „Standardu Ochrony Małoletnich” jest Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji z siedzibą przy ul. Sulechowskiej 41, 65-022 Zielona Góra, e-mail mosir@mosir.zgora.pl.
9. W sprawach związanych z ochroną danych osobowych należy kontaktować się z Inspektorem ochrony danych (IOD) pod adresem e-mail: rodo@mosir.zgora.pl, bądź kierując korespondencję na adres: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Sulechowska 41, 65-022 Zielona Góra z dopiskiem Inspektor ochrony danych.
10. Celem przetwarzania danych osobowych, w związku z stosowaniem ,,Standardu Ochrony Małoletnich’’ jest ochrona przed przestępczością na tle seksualnym i ochrona małoletnich, poprzez wdrożenie, wymaganych przepisami prawa, środków ochrony polegających w szczególności na:
1) Zapewnieniu zasad bezpiecznej rekrutacji i zatrudnienia personelu, poprzez:
a) weryfikację obecności w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;
b) weryfikację informacji z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
c) gromadzenie oświadczeń o krajach zamieszkania;
d) gromadzenie informacji z rejestru karnego obcego państwa, w przypadku posiadania obywatelstwa innego niż polskie bądź oświadczeń o niekaralności, w przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja nie przewiduje wydawania takiej informacji;
e) dokumentowanie zapoznania się z wymaganiami „Standardu Ochrony Małoletnich”;
f) przechowywanie informacji, o których mowa powyżej; na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych zwanego z dnia 27 kwietnia 2016 roku dalej zwanego RODO (niezbędność do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z Ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, dalej zwana ,,Ustawą’’); 2) Obsłudze zawiadomień dot. podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz podejmowaniu interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego, a także dokumentowanie tego faktu - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. b RODO (niezbędność do wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z Ustawy).
11. Dane osobowe mogą być udostępniane następującym odbiorcom bądź kategoriom odbiorców, w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego:
1) podmiotom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji);
2) opiekunom prawnym;
3) obsłudze prawnej;
4) podmiotom wspierającym Administratora w prowadzonej działalności, jeśli taki dostęp będzie niezbędny (np. inspektorowi ochrony danych).
12. Utrwalone dane gromadzone w związku z udokumentowaniem przez MOSiR, wymagań względem personelu MOSiR, mogą zostać udostępnione:
1) podmiotom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa (Inspekcji Pracy, prokuraturze/policji, sądowi rodzinnemu);
2) obsłudze prawnej;
3) podmiotom wspierającym Administratora w prowadzonej działalności, jeśli taki dostęp będzie niezbędny (np. inspektorowi ochrony danych).
13. Okres przechowywania Pani/a danych przez Administratora zależy od celu przetwarzania.
1) Na potrzeby rekrutacji dane kandydatów do pracy będą przetwarzane:
a) W sytuacji gdy kandydat nie wyraził zgody na przetwarzanie danych na potrzeby przyszłych rekrutacji i nie został zatrudniony, do czasu wycofania zgody bądź do czasu zakończenia rekrutacji;
b) w sytuacji gdy kandydat wyraził zgodę na przetwarzanie danych na potrzeby przyszłych rekrutacji i nie został zatrudniony, do czasu wycofania tej zgody bądź do czasu wygaśnięcia celu ich przetwarzania.
2) W przypadku pracownika MOSiR oświadczenia i informacje z Rejestrów, o których mowa w ust. 3 pkt 1, będą przetwarzane przez cały okres zatrudnienia bądź współpracy, a po tym czasie przez okres 10 lat.
3) Dane zawarte w kartach interwencji oraz w rejestrze zgłoszeń, będą przechowywane przez okres 3 lat.
4) Okres przetwarzania danych może być dodatkowo przedłużony w przypadku, gdy przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami, a po tym czasie jedynie w przypadku i w zakresie, wynikającym z przepisów prawa.
5) Jeśli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, dane przetwarzane są do czasu jej wycofania, bądź do wygaśnięcia celu dla którego została zebrana zgoda.
14. Każda osoba, z wyjątkami zastrzeżonymi przepisami prawa, posiada prawo do:
1) żądania od Administratora dostępu do danych osobowych (art. 15 RODO);
2) sprostowania danych (poprawiania) w przypadku gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne (art. 16 RODO);
3) do żądania usunięcia danych osobowych tzw. „prawo do bycia zapominanym” (art. 17 RODO);
4) żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych (art. 18 RODO);
5) przenoszenia danych (art. 20 RODO);
6) wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania swoich danych, w szczególności w przypadku gdy administrator przetwarza Pani/a dane na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu – art. 6 lit. f RODO (na zasadach określonych w art. 21 RODO);
7) w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych, posiada Pan/i prawo do jej wycofania. Skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
Pamiętaj, iż nie zawsze będą przysługiwać Ci wszystkie wskazane powyżej uprawnienia. Z wskazanych uprawnień można skorzystać pisząc na adres Administratora z dopiskiem ,,Inspektor ochrony danych’’ lub drogą elektroniczną kierując korespondencję na adres rodo@mosir.zgora.pl.
15. Posiada Pan/i prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
16. Podanie danych osobowych zawartych w oświadczeniach i informacjach, wskazanych w ust. 3 pkt 1 niniejszego paragrafu, przez kandydatów do pracy oraz pracowników MOSiR, jest obowiązkowe w przypadku gdy prowadzą bądź będą prowadzić działania związane z uprawianiem sportu, wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem lub realizacją, innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad małoletnimi.
17. Zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia dziecka, przez pracowników jest obowiązkowe, co wynika z „Standardu Ochrony Małoletnich”.
18. Jeśli dane osobowe nie zostały przekazane Administratorowi bezpośrednio przez Panią/a, Administrator mógł pozyskać je z:
- ogólnokrajowych Rejestrów,
- od osób zgłaszających zdarzenie dot. krzywdzenia małoletniego.
ROZDZIAŁ X - ZAPISY KOŃCOWE
§16
1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Standardy dostępne są na stronie internetowej: mosir.zgora.pl oraz dostępne są w wersji papierowej w sekretariacie jednostki.
3. W wersji skróconej Standardy Ochrony Małoletnich wywieszone są w gablocie Centrum Rekreacyjno-Sportowego oraz w obiektach: H2Ochla, hali akrobatyczno-sportowej, hali koszykarskiej, w kompleksie sportowym przy ul. Wyspiańskiego, w hali lekkoatletycznej i tenisowej oraz w kompleksie sportowym „Orlik”.